College van burgemeester en schepenen

In Maldegem bestaat het schepencollege uit de burgemeester en zes schepenen. De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst is lid van rechtswege.
De burgemeester wordt door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden benoemd uit de verkozenen voor de gemeenteraad. De gemeenteraadsleden kunnen daartoe kandidaten voordragen. De schepenen worden door de verkozenen van de meerderheid voorgedragen.

De burgemeester heeft enkele bevoegdheden die hem door de wet zijn toegekend. Schepenen hebben geen persoonlijke bevoegdheid. Burgemeester en schepenen nemen gezamenlijk beslissingen. Zij vormen dus een collegiaal orgaan, vandaar ook de naam schepencollege. Onderling hebben de schepenen wel een bepaalde taakverdeling afgesproken.

Het schepencollege is zowat het dagelijks bestuur van de gemeente. In onze gemeente vergadert het college van burgemeester en schepenen elke dinsdagnamiddag. De vergaderingen zijn niet openbaar. 

Samenstelling

Contact
Adres
Sint-Jansherenplein 7 , 9990 Maldegem
Tel.

Functies

Burgemeester

De burgemeester is het gezicht van de gemeente, leidt het bestuur en zorgt ervoor dat wetten en regels correct worden toegepast.

Bevoegdheden
  • Algemeen beleid en coördinatie
  • Strategische planning en bestuurlijke organisatie
  • Brandweer
  • Politie
  • Volksgezondheid
  • Communicatie
  • Personeel
  • Rechtszaken
  • Kerkfabrieken
  • Lokale economie
  • Industrie en industrieterreinen
  • Land- en tuinbouw
Contact
Adres
Noordstraat 36 , 9990 Maldegem
GSM

Functies

Vijfde schepen

Bevoegdheden

  • Duurzaamheid en klimaat 
  • Openbaar groen
  • Dierenwelzijn 
  • Beheer begraafplaatsen
  • Polders en wateringen
  • Recyclagepark en huisvuilophaling
Contact
Adres
Kleitkalseide 73 , 9990 Maldegem
GSM

Functies

Zesde schepen

Bevoegdheden

  • Bijzonder comité voor de sociale dienst als voorzitter
  • Maatschappelijk welzijn, sociale zaken en armoedebeleid
  • Woonbeleid en huisvesting
  • Inclusie
Contact
Adres
Marktstraat 7 , 9990 Maldegem
Tel.

De algemeen directeur geeft leiding aan de gemeentelijke diensten en aan de diensten van het OCMW en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de goede werking van de diensten en zit het managementteam voor dat samen met haar instaat voor de goede relaties tussen het beleid en de administratie.

De algemeen directeur bereidt de dossiers voor die aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, de gemeenteraadscommissie, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van het OCMW worden voorgelegd. Zij zorgt voor een goede voorbereiding en woont de vergaderingen bij. Zij maakt de verslagen van deze vergaderingen op en zorgt voor de uitvoering van de beleidsbeslissingen. 

De algemeen directeur is ook belast met de openbaarheid van bestuur en speelt een rol bij externe vertegenwoordiging en netwerken voor de gemeente.

Functies

Algemeen directeur
Naar top