Afspraak maken - Aanvragen identiteitskaart
Afspraak maken - Identiteitskaart ophalen
Afspraak maken - Pin- en puk-code aanvragen
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
-
jouw identiteit online kan bevestigen
-
documenten elektronisch kunt ondertekenen.
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
-
Er zijn twee mogelijkheden:
-
Je brengt geen pasfoto mee. De medewerkers maken gratis een digitale foto aan het loket tijdens je afspraak. Opgelet: Deze foto is enkel bruikbaar voor je aanvraag en wordt dus niet afgedrukt.
-
Je brengt zelf een recente (maximaal 6 maanden oud) en sterk gelijkende pasfoto mee van goede kwaliteit die voldoet aan de ICAO en ISO/IEC 19794-5 normen.
-
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
-
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
-
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig
-
Opgelet: Het certificaat voor de elektronische handtekening vervalt na 10 jaar en kan niet worden vernieuwd.
-
De huidige identiteitskaart blijft een geldig fysiek identiteitsdocument. Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
-
Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen bij de dienst burgerzaken van Maldegem
-
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij onze dienst een nieuwe eID aan.
Bewijs
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
-
jouw oproepingskaart
-
jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van jouw eID:
-
jouw oude identiteitskaart
-
de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingsbrief of op eigen initiatief)
-
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van onze dienst, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst bevolking.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloop, krijg je automatisch een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen. -
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:
-
als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
-
als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
-
als je van naam of geslacht verandert
-
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
-
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
-
-
Ga met jouw oproepingsbrief en jouw huidige identiteitskaart op afspraak naar de dienst bevolking om de eID aan te vragen.
Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van Maldegem) en daarna bij de dienst bevolking.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
-
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.-
Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
-
Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.
-
Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
-
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
-
als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
-
als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
-
in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Kostprijs
-
Normale procedure (binnen de drie weken): € 24,70
-
Dringende procedure (één werkdag na bestelling indien aangevraagd vóór 15u): € 133,20
-
Zeer dringende procedure met levering in Brussel (4,5 u na bestelling indien aangevraagd vóór 15u): € 170,50
Meer informatie vind je in onderstaand belastingsreglement.
Uitzonderingen
Bij langdurig zieken of mindervaliden die zich niet persoonlijk kunnen aanmelden, werkt de dienst bevolking een oplossing op maat uit voor de vernieuwing van de eID.
Ook voor wie niet (meer) in staat is om te handtekenen, bestaat er een oplossing om de eID te vernieuwen: een familielid of voogd moet een verklaring van de geneesheer voorleggen waarin staat dat hij/zij niet meer in staat is om te handtekenen en een pasfoto van de persoon meebrengen.
Voor verdere info, gelieve met ons contact op te nemen.