Identiteitskaart

Maak hier een afspraak om je identiteitskaart aan te vragen

Maak hier een afspraak om je identiteitskaart op te halen

Maak hier een afspraak om de pukcode van je identiteitskaart op te halen of je pincode te resetten

De elektronische identiteitskaart (eID) is verplicht voor Belgen vanaf twaalf jaar.

Voorwaarden

  • Ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van Maldegem.
  • Belg zijn.
  • Belgen die in het buitenland wonen: laatste woonplaats in België was Maldegem en de inschrijving bij de diplomatieke post is geregistreerd in het rijksregister.

Aanvraag

De aanvraag voor een eID moet persoonlijk gebeuren. Je ontvangt een uitnodiging van de dienst bevolking om je identiteitskaart te komen aanvragen of vernieuwen. Fotovoorwaarden, openingsuren en de uiterlijke aanmeldingsdatum staan op deze uitnodiging.

Je kan ook op eigen initiatief een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als je op reis gaat en de kaart langer geldig moet zijn of als de pasfoto op de kaart verouderd is.

Voor de aanvraag moet je steeds een afspraak maken via de 1ste knop bovenaan deze pagina.

Opgelet

Als je niet ingaat op de eerste uitnodiging voor de aanvraag van de identiteitskaart zal je een herinnering toegestuurd krijgen.
Vanaf de tweede herinnering rekent het gemeentebestuur een taks aan.

Pasfoto

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Je brengt geen pasfoto mee. De medewerkers maken gratis een digitale foto aan het loket tijdens je afspraak. Opgelet: Deze foto is enkel bruikbaar voor je aanvraag en wordt dus niet afgedrukt.
  • Je brengt zelf een recente (maximaal 6 maanden oud) en sterk gelijkende pasfoto mee van goede kwaliteit die voldoet aan de ICAO en ISO/IEC 19794-5 normen. 

Prijs

  • normale procedure (binnen de drie weken): € 24,10
  • dringende procedure (twee werkdagen na bestelling v/a 14u): € 129,40
  • zeer dringende procedure met levering in Brussel (één werkdag na bestelling in de voormiddag): € 165,60

Je betaalt bij aanvraag (cash of bancontact).

Meer informatie vind je in onderstaand belastingsreglement.

Afhalen

Na twee à drie weken ontvang je thuis de pin- en pukcodes van je eID.  Hiermee kan je je eID afhalen bij de dienst bevolking. Je oude eID moet je inleveren bij de afhaling. Bij spoedaanvragen worden de codes op de dienst bevolking afgeleverd.

Opgelet: vanaf november 2020 moet de kaart persoonlijk afgehaald worden wegens vingerafdrukcontrole. Bij 12-jarigen kan de kaart pas afgehaald worden vanaf de 12de verjaardag.

Ook voor de afhaling moet je steeds een afspraak maken: zie 2de knop bovenaan de pagina.

Problemen met certificaten

De elektronische identiteitskaart wordt meer en meer gebruikt online. Hierdoor kunnen verschillende problemen voorkomen: kaartlezer werkt niet, software is verouderd,...

Indien je problemen ondervindt, kun je eerst nagaan of je het probleem zelf kan oplossen via de site http://eid.belgium.be vooraleer je met de dienst burgerzaken contact opneemt. 

Uitzonderingen bij vernieuwen identiteitskaart

Bij langdurig zieken of mindervaliden die zich niet persoonlijk kunnen aanmelden, werkt de dienst bevolking een oplossing op maat uit voor de vernieuwing van de eID.

Ook voor wie niet (meer) in staat is om te handtekenen, bestaat er een oplossing om de eID te vernieuwen: een familielid of voogd moet een verklaring van de geneesheer voorleggen waarin staat dat hij/zij niet meer in staat is om te handtekenen en een pasfoto van de persoon meebrengen.

Contact