Als gemeentebestuur streven we steeds naar de best mogelijke dienstverlening en dragen wij klantgerichtheid hoog in het vaandel. Indien je als burger toch niet tevreden bent over onze dienstverlening, kan je een klacht indienen.

Een klacht indienen kan via het webformulier, schriftelijk via e-mail of brief, mondeling aan het onthaal of telefonisch.

Dien een klacht in

Definiëring klacht

Een klacht is een manifeste uiting waarbij een ontevreden burger bij de lokale overheid klaagt over een door de overheid al dan niet verrichte handeling of prestatie.

Klachten hebben betrekking op het foutief verrichten of het al dan niet uitvoeren van een handeling of prestatie. Wij vragen daarom om jouw vraag of probleem steeds eerst voor te leggen aan de bevoegde dienst. Indien de dienst je niet verder kan helpen, dan helpt de klachtencoördinator je graag verder. 

Procedure

Een klacht indienen kan via het online webformulier, schriftelijk via e-mail of brief of persoonlijk aan telefoon of het onthaal.

Om een klacht te kunnen beantwoorden, hebben wij steeds je naam en e-mailadres en/of telefoonnummer nodig. Zonder deze informatie kunnen wij geen verder contact met je opnemen. Daarnaast vragen wij ook om een korte omschrijving van de klacht te vermelden.

Na het indienen van de klacht, wordt deze verder behandeld door de klachtencoördinator. Binnen de 10 dagen na ontvangst van de klacht ontvang je een schriftelijke ontvangstbevestiging. De klachtencoördinator geeft een definitief antwoord binnen de 45 dagen na ontvangst van de klacht.

Meer informatie kan je terugvinden in de procesbeschrijving klachtenbehandeling gemeente en OCMW Maldegem.

Uitzonderingen

De procedure van de klachtenbehandeling gaat over klachten over de dienstverlening van het lokaal bestuur. De klachtenprocedure is niet van toepassing op:

  • Vragen om informatie, meldingen, suggesties, beroepen, bezwaren of petities.
  • Algemene klachten over de regelgeving, over het gevoerde beleid of klachten over beleidsvoornemens of verklaringen.
  • Het niet correct handelen van de burgemeester, schepenen of raadsleden. 

Indien je twijfelt of je al dan niet een klacht kan indienen, kan je steeds contact opnemen met de klachtencoördinator.

Contact