Maldegem pionier in digitale overlijdensadministratie

Aangifte overlijden vanaf 2026 volledig digitaal
Gepubliceerd op  donderdag 23 okt 2025 om 20.06 uur

Vanaf januari 2026 zetten alle Vlaamse steden en gemeenten een belangrijke stap in de digitalisering van de overlijdensadministratie. Als één van de acht Vlaamse pilootgemeenten, naast grote steden als Antwerpen, Gent en Leuven, werkte Maldegem mee aan de ontwikkeling van het digitale platform eLys, dat het volledige aangifte proces bij overlijden automatiseert. 

Dankzij eLys verloopt de aangifte van overlijden vanaf 1 januari 2026 volledig digitaal. Artsen, uitvaartondernemers, lokale besturen en het Departement Zorg wisselen gegevens veilig, snel en efficiënt uit. De papieren overlijdensformulieren verdwijnen, de arts die het overlijden vaststelt gebruikt de webapplicatie eLys, Lokale besturen ontvangen de benodigde informatie voor de opmaak van de overlijdensakte onmiddellijk en digitaal. Ook de uitvaartondernemer communiceert via het platform en ontvangt zo de toestemming tot begraven of crematie en de laatste wil van de overledene.

Met een digitaal platform voor overlijdensadministratie kunnen we nabestaanden sneller en efficiënter bijstaan in een moeilijke periode. Dankzij een vlotte toegang tot de juiste gegevens en documenten, kunnen we onze dienstverlening en deze van de uitvaartondernemer naar een hoger niveau tillen.

Resultaat van samenwerking

Maldegem nam samen met zeven andere gemeenten het initiatief voor dit digitaliseringsproject binnen het kader van “Gemeentehuis van de toekomst”, ondersteund door Gemeente zonder Gemeentehuis. De samenwerking met artsenkoepels, uitvaartondernemingen, Vlaamse en Federale overheden en het VVSG maakt van eLys een breed gedragen oplossing.

Met deze stap toont Maldegem zich opnieuw als een vooruitstrevende gemeente die inzet op digitale transformatie, kwalitatieve dienstverlening en interbestuurlijke samenwerking.

Naar top