Proefproject met fietsstraten in Maldegem-centrum gaat op 1 april van start

23
mrt
2021

Op donderdag 1 april lanceren we in het centrum van Maldegem een proefproject met fietsstraten. Dit houdt in dat de auto in een aantal straten voortaan achter de fietser moet blijven, in het belang van de veiligheid en het comfort van de fietser. Het project zal uitgetest worden in de Marktstraat (rondweg markt), de Boudewijn Lippensstraat en de Kanunnik Andrieslaan, een belangrijke fietsverkeersader in ons centrum (zie plannetje onderaan bij Gerelateerde Documenten).

UPDATE: de rondweg rond de markt werd na evaluatie geschrapt als fietsstraat.

Wat verandert er?

In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft ervan (tweerichtingsverkeer) gebruiken. De plaats van de fietser zal daardoor verschuiven naar de rijbaan zelf. Gemotoriseerd verkeer mag de fietsers niet inhalen. Enkel voor hulpdiensten (sirene en zwaailicht) is dit wel toegestaan. Deze fietsstraten zullen bijkomend de zone 30 in het centrum van Maldegem bevestigen.

 

Meer veiligheid

Met de fietsstraten willen we de veiligheid voor fietsers verhogen, iets wat in het bijzonder in een schoolomgeving heel belangrijk is. De invoer van een fietsstraat zal ookde ruimte voor de voetganger op de rondweg rond de markt ten goede komen. Tijdens de proefperiode wordt het project nauwgezet opgevolgd door de politie en de Dienst Mobiliteit en worden alle positieve en eventuele minder positieve indrukken verzameld.

De proefperiode loopt tot eind 2021.

 

 

 

Contact