Sommige overheidsdiensten en privé-instellingen bieden beveiligde onlinediensten aan zoals bijvoorbeeld Tax On Web. Om van deze diensten gebruik te maken, moet je je authenticeren zodat de dienstverlener weet wie de dienstverlening aanvraagt.

Authenticeren kan via je eID. Daarvoor heb je wel een kaartlezer nodig bij je computer. Omdat niet iedereen zo'n kaartlezer heeft, heeft de federale overheid (FEDICT) een alternatief voorzien: de token.

Aanvraag

Als je een Belgische eID of vreemdelingenkaart hebt, kan je je op de website van FEDICT registreren en een activatiecode, identificatienummer en token aanvragen.

Belgen en niet-Belgen zonder elektronische identiteitskaart of vreemdelingenkaart, kunnen een token aanvragen bij de dienst burgerzaken. Hiervoor moet je persoonlijk langs komen tijdens de openingsuren van dienst burgerzaken. Zodra de dienst de nodige gegevens heeft, zal ze een aanvraag doen bij FEDICT. Daarop zal FEDICT een activatielink voor de token naar het e-mailadres van de aanvrager sturen. Dienst burgerzaken stuurt de activatiecode en identificatienummer door naar het e-mailadres van betrokkene die noodzakelijk zijn om via de activatielink in te loggen.

Meenemen

  • Rijksregisternummer (indien gekend), adres en persoonlijk e-mailadres (niet van werkgever of dergelijke)
  • identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort)

Prijs

  • € 11

Contact

  • Dienst Bevolking

    Gemeentehuis

    Marktstraat 7 , 9990 Maldegem

    Openingsuren

    • Vandaag Maatregel coronavirus: je kan enkel bij de dienst terecht na afspraak via tel. 050 72 89 30
    • Morgen Maatregel coronavirus: je kan enkel bij de dienst terecht na afspraak via tel. 050 72 89 30
    Alle openingsuren