Digitale aanvraag uittreksel uit het bevolkingsregister
Afspraak maken - Aanvraag uittreksel uit het bevolkingsregister
Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
naam en voornamen
datum en plaats van geboorte
rijksregisternummer
de woonplaats
burgerlijke staat
beroep
nationaliteit
de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van Maldegem.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Bewijs
Als je het attest zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
Je kan het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij de dienst burgerzaken van Maldegem
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel, dan kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
het e-loket van Maldegem.
Anderen kunnen het uittreksel enkel op afspraak aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.