Vreemdelingenkaart aanvragen of vernieuwen

Alle niet-Belgen die ouder zijn dan twaalf jaar, in ons land verblijven en geen inwoner zijn van de Europese Unie moeten een elektronische vreemdelingenkaart hebben. Europese onderdanen kunnen kiezen voor een papieren versie. De elektronische kaart biedt dezelfde mogelijkheden en toepassingen als de identiteitskaart van Belgen.

Met de kaart kan je België vlot verlaten en terug binnenkomen. Je moet altijd ook in het bezit zijn van een reisdocument van je land van herkomst.

Als je verhuist binnen België heb je geen nieuwe kaart nodig. Je moet je wel aanmelden bij het gemeentebestuur van je nieuwe verblijfplaats om je nieuwe adres te laten registreren op je vreemdelingenkaart.

De geldigheidsduur van de vreemdelingenkaart hangt af van je verblijfsrecht. Ze bedraagt maximaal vijf jaar. Een verlenging is niet mogelijk. Wanneer je kaart vervalt, moet je een nieuwe laten aanmaken.

Types

  • Kaarttypes zonder biometrie: E, F, E+, F+, H
  • Kaarttypes met biometrie: A, B, C, D

Biometrie bestaat uit drie elementen: 

    • Nemen van vingerafdrukken.
    • Registratie van de handtekening.
    • Scannen van de pasfoto volgens internationale normen.

Aanvraag

Voor de aanvraag van een vreemdelingenkaart meld je je aan bij de vreemdelingendienst.
Als je je kaart wil vernieuwen, biedt je je aan bij de vreemdelingendienst tussen de 45e en 30e voordat je kaart vervalt.

Meenemen

  • Pasfoto

Pasfoto's moeten voldoen aan de internationale normen:

    • Neutrale gezichtsuitdrukking: niet (glim)lachen, niet fronsen, mond gesloten.
    • Hoofd en schouders recht voor de camera.
    • Gezicht volledig vrij.
    • Ogen goed zichtbaar, geen weerkaatsing, geen getinte glazen, montuur niet langs de ooglijn.

Volgende stappen

  • Zo'n drie weken na je aanvraag ontvang je een brief met je persoonlijke PIN- en PUK-code.
    De PUK-code dient om je kaart te activeren. De PIN-code heb je nodig om, indien nodig, je via elektronische handtekening online te identificeren of wanneer je verhuist.
  • Met deze brief meld je je aan op het gemeentehuis om je kaart af te halen.
    Indien van toepassing moet je ook je oude kaart of het verblijfsdocument dat je in je bezit hebt, teruggeven bij afhaling van de kaart.

Volmacht

Voor de kaarttypes E, E+, F en F+ kan je een volmacht geven.
Als je niet zelf naar het gemeentehuis kan komen, mag je iemand een volmacht geven, samen met je PIN- en PUK-code en je oude verblijfskaart of -document. Vul hiervoor het volmachtformulier in en onderteken het allebei.

Voor alle andere kaarttypes moet je zelf komen.

Prijs

  • € 21 niet-biometrische vreemdelingenkaarten
  • € 23,70 biometrische vreemdelingenkaarten

Contact