Pin- en pukcode

Maak hier een afspraak om de pukcode van je identiteitskaart op te halen of je pincode te resetten

Steeds vaker moet je je online aanmelden met je identiteitskaart en kaartlezer bij overheidsdiensten. De personenbelastingen indienen, pensioensgegevens raadplegen en persoonsgebonden attesten opvragen zijn de meest gebruikte toepassingen.

Ken je je pincode niet meer of wil je je pincode wijzigen of deblokkeren (na 3 keer een foute pincode wordt de kaart geblokkeerd), dan kan je met je pukcode (brief) op het gemeentehuis bij dienst bevolking een nieuwe pincode aanmaken.

Heb je ook de pukcode niet meer, dan kan je:

  • online een nieuwe pincode aanvragen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken (zie link externe websites - rechts klikken op aanvraag PINcode).
  • nieuwe codes aanvragen bij dienst bevolking.

Binnen de 3 weken worden de nieuwe codes verstuurd naar het gemeentehuis waar je bent ingeschreven. De gemeente verwittigt  wanneer de codes zijn toegekomen. Vervolgens ga je langs bij dienst bevolking om de nieuwe pincode aan jouw eID te koppelen.

Als je verhuist op het moment dat je de codes kwijt bent, dan kan je tijdelijk geen nieuwe codes aanvragen. Bij de inschrijving  in jouw nieuwe gemeente (na positief verslag van de wijkagent) kan je dan nieuwe codes aanvragen.

Heb je al een aanvraag voor een nieuwe eID lopen, dan ontvang je automatisch een brief met de nieuwe codes. Als je echter binnen de 3 weken geen codes ontvangen hebt, neem je best contact op met dienst bevolking.

Wanneer je de pincode wel kent, maar deze wil wijzigen, kan dit via de eID-viewer bij het tabblad Card/PIN. Als je geen kaartlezer hebt, kan je nog steeds aan het loket bij dienst bevolking de pincode wijzigen.

Contact